4 Musthaves voor Google Analytics

Geschreven door Kevin van der Peet. Posted in Blog

google analytics

Analytics heeft oneindig veel opties die ingesteld kunnen worden om het verkeer in en naar de website in kaart te brengen. Daarnaast is Analytics nog altijd in ontwikkeling en komen er regelmatig nieuwe features uit. Met Analytics kan niet alleen het verkeer worden gemeten maar kan er ook nog meer. Hieronder de 5 musthaves die in Analytics toegepast moeten worden!

.

Google Analytics | KC Media

Analytics heeft oneindig veel opties die ingesteld kunnen worden om het verkeer in en naar de website in kaart te brengen. Daarnaast is Analytics nog altijd in ontwikkeling en komen er regelmatig nieuwe features uit. Met Analytics kan niet alleen het verkeer worden gemeten maar kan er ook nog meer. Hieronder de 5 musthaves die in Analytics toegepast moeten worden!


Interne zoekopdrachten meten
Interne zoekopdrachten (zoekopdrachten die dus plaatsvinden via de zoekmogelijkheid op de website) zijn nuttige trefwoorden die gebruikt kunnen worden om de website te optimaliseren of een marketingcampagne op af te stemmen. (leren begrijpen wat bezoekers nu écht willen weten). Binnen Google Analytics kun je deze interne zoekopdrachten zeer eenvoudig meten. Zie hier hoe dit in Analytics ingesteld moet worden.


Doelen instellen
Iedere website heeft één of meerdere doelen. Denk aan het inschrijven op een nieuwsbrief, x aantal bezochte pagina's, bestelling binnen een webshop of het invullen van een contactformulier. Het is belangrijk dat deze doelen inzichtelijk worden. Dit doe je d.m.v. het instellen van doelen in Analytics. Je kunt dan bijvoorbeeld zien welke verkeersbronnen voor de meeste conversies zorgen. Of welke juist weer niet. Aan de hand van deze gegevens kun je de website optimaliseren om een zo hoog mogelijke conversie te behalen. Hoe je een doel kunt instellen laat ik in dit artikel zien.



Google AdWords koppelen
Wanneer je gebruik maakt van Google AdWords is het zeer verstandig om deze account te koppelen met je Google Analytics account. Eén van de voordelen is dat je de kostgegevens van de AdWord campagne dan kunt terugvinden in je Analytics account. Noodzakelijk om je ROI (Return of investment, verhouding tussen het rendement en investering) te meten! Het koppelen van de accounts is zeer eenvoudig, en wordt hier beschreven.



Ip-adres filter
Het is van belang dat de gegevens in Analytics corresponderen met de bezoekers. Zelf ben je ook een bezoeker als je je eigen website bezoekt, maar deze wil je niet meenemen in de resultaten. De pageviews van eigen bezoeken worden normaliter meegenomen in de statistieken en kunnen de 'werkelijke' gegevens vervuilen. Daarom is het verstandig om de ip-adressen van de computers binnen je bedrijf of thuis te filteren, zodat de bezoeken niet worden meegeteld. Hoe je dit kunt instellen wordt hier beschreven.