Social media als marketingtool

Geschreven door Kevin van der Peet. Posted in Blog

Social media

Social media, je kan er bijna niet meer omheen. Dit is daarom ook de reden om social media als marketingtool voor uw organisatie in te zetten.
Om te bepalen wat de rol van social media kan zijn van de (marketing)communicatie, moet eerst vastgesteld worden wat de verschillende communicatiedoelstellingen zijn waar social media een rol in kan spelen.

.

Social media, je kan er bijna niet meer omheen. Dit is daarom ook de reden om social media als marketingtool voor uw organisatie in te zetten.
Om te bepalen wat de rol van social media kan zijn van de (marketing)communicatie, moet eerst vastgesteld worden wat de verschillende communicatiedoelstellingen zijn waar social media een rol in kan spelen.

Hier volgen alvast een aantal tips:

Customer communication
Gebruik social media om de dialoog aan te gaan met je doelgroep. Social media is een kanaal dat met name kan bijdragen aan het binden van de doelgroep met jouw merk. Vind uit wat er leeft onder de doelgroep en probeer door de inzet van social media kanalen actief in te springen op deze onderwerpen of breng zelf een discussie over een bepaald onderwerp op gang onder de doelgroep.

Brand exposure
Geef door de inzet van social media aandacht aan je merk. Zorg ervoor dat jouw merk de juiste communicatie krijgt. Denk hierbij goed na over de kernwaarden en het gewenste imago van het merk. Een belangrijk kenmerk van social media is de snelle verspreiding. Door bijvoorbeeld met behulp van een blog een andere kant van de organisatie te belichten kan een nieuwe merkbeleving snel verspreid worden onder de doelgroep.

Traffic
Een belangrijk onderdeel van social media is het feit dat social media snel en effectief traffic kan genereren. Maak dus optimaal gebruik van de social media kanalen en genereer traffic naar alle plekken waar de organisatie aanwezig is. Denk hierbij aan de corporate website maar ook aan actiepagina's of pagina's van partners waarop verwezen wordt naar uw organisatie.

Research
Gebruik social media om te onderzoeken wat er leeft onder de gebruikers. Op deze manier kan social media het imago van jouw organisatie versterken en geeft je handvatten om effectief te kunnen reageren op klachten. Daarnaast kunnen social media kanalen ingezet worden om gebruikers bij elkaar te brengen (peer-to-peer). Gebruik de input van gebruikers voor bijvoorbeeld productontwikkeling of om te bepalen welke onderwerpen er bijvoorbeeld centraal dienen te staan bij een seminar.

Wat zijn de kosten voor het gebruik van sociale media marketing?
Een groot voordeel van social media is dat het in de meeste gevallen gratis te gebruiken is. Ook voor commerciële doeleinden. Daarentegen kost het gebruik van social media wel tijd, inzet en strategische overdenkingen. Het is dus logisch te beredeneren dat social media indirect weldegelijk geld kost.


Tot slot enkele feiten over de verschillende platformen:

Facebook is een internationale sociaalnetwerksite met +-700 miljoen actieve leden wereldwijd.
Ideaal om er een bedrijfpagina op aan te maken

Youtube is een website voor het kosteloos uploaden, bekijken en delen van videofilmpjes door gebruikers.
Ideaal om er een bedrijfsvideo of reclame op te plaatsen

Hyves is de grootste Nederlandse sociaalnetwerksite met voornamelijk Nederlandse bezoekers en leden. In januari 2011 had Hyves meer dan 10,9 miljoen accounts.
Ideaal om er een bedrijfpagina op aan te maken

LinkedIn is een virtueel sociaalnetwerksite dat gericht is op contacten tussen zakelijke professionals. Wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen geregistreerde.
Ideaal om een groep op aan te maken met werknemers en werkgevers gekoppeld

Twitter is een internetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren. Het is een sociaalnetwerksite waarop men zichzelf, zoals bij Facebook, een profiel en een avatar kan aanmeten.
Ideaal om nieuwsitems te plaatsen of “verkorte” URL’s op te plaatsen die refereren naar webpagina’s

Kortom, social media is een krachtigetool op een boodschap de wereld in te brengen. Het moet echter wel op de juiste manier ingezet worden door rekening te houden met uw product of dienst en uw doelgroep.

Meten is weten!
Heel leuk allemaal die social media pagina’s die u al bedrijf heeft aangemaakt, maar wat is de conversie daarvan? Met Google Analytics kan o.a. eenvoudig worden bekeken hoeveel gebruikers er van een social media website naar uw website zijn gekomen, hoelang deze zijn gebleven en waar ze vandaan komen. Deze gegevens kan o.a. gebruikt worden voor doelgerichtere reclame in te zetten, maar ook om b.v. Google Adwords in te zetten (reclamemiddels van Google).

socialmedialandscape